Změny zákona o ČNB v roce 2000
Na základě Ústavy České republiky a zákona o České národní bance byla Česká národní banka, v jejímž čele stojí sedmičlenná bankovní rada jmenovaná prezidentem republiky, skládající se z guvernéra, dvou viceguvernérů a dalších čtyř členů, od samého počátku maximálně nezávislá na politickém vlivu. Zákon o České národní bance, založený na moderních poznatcích ekonomické teorie i zkušenostech vyspělých demokracií, zejména Spolkové republiky Německo, akcentoval v jednotlivých svých ustanoveních princip nezávislosti centrální banky na moci výkonné, a to se zřetelem k hlavnímu cíli ČNB, jímž byla měnová stabilita (v návaznosti na evropské právo od roku 2002 pak cenová stabilita). V letech 1999 až 2001 nicméně došlo k pokusům o omezení nezávislosti České národní banky.
V roce 2000 byly přijaty změny zákona o ČNB, které měly princip nezávislosti ČNB výrazně oslabit a zajistit vládě větší vliv na činnost ČNB. Tato snaha byla důsledkem některých událostí, hodnocených v určitých politických kruzích negativně a přičítaných ČNB. Jednalo se o sérii krachů několika menších bank ve druhé polovině 90. let minulého století, ale zejména o krach Investiční a poštovní banky v červnu 2000 jakožto třetí největší banky v zemi, a dále též o náklady na rekonstrukci budovy ústředí ČNB v Praze, která v té době probíhala, a které se mohly zdát nepřiměřeně vysoké.
To vše se odehrávalo v situaci, kdy se Česká republika ucházela o členství v Evropské unii. V návaznosti na tzv. „screening“ spočívající v hodnocení slučitelnosti národní legislativy s evropským právem, který byl zahájen v dubnu 1998, probíhaly intenzivní legislativní práce na přizpůsobení právního řádu České republiky právu Evropských společenství, což bylo jedním ze základních předpokladů plného členství naší země v tomto integračním seskupení. Pro ČNB byla podstatná Evropská dohoda a zejména tehdy platné znění Smlouvy o založení Evropského společenství a k ní připojeného Protokolu o statutu Evropského systému centrálních bank a Evropské centrální banky, který zakládal nezávislost centrálních bank Evropského společenství především na vládách členských států. Součástí těchto legislativních prací byl i vládní návrh novely zákona o České národní bance, předložený vládou Poslanecké sněmovně na sklonku roku 1999.
Uvedená novela měla ryze harmonizační obsah a její přijetí v navrhované podobě by znamenalo zajištění zásadní slučitelnosti naší legislativy o centrální bance s právem ES již před vstupem České republiky do Evropské unie (došlo k němu 1. května 2004).
Pozměňovací návrhy načtené v rozpočtovém výboru Poslanecké sněmovny v únoru 2000 však daleko přesáhly hranice vládního návrhu a celkově objektivně znamenaly v rozporu s Ústavou zhoršení postavení ČNB v několika podstatných směrech.
Poslanecká sněmovna následně přes veto prezidenta republiky návrh novely schválila ve znění těchto pozměňovacích návrhů a dne 22. prosince 2000 byl zákon vyhlášen ve Sbírce zákonů pod číslem 442/2000 Sb. a to s účinností od 1. ledna 2001.
Již v průběhu projednávání návrhu novely v Poslanecké sněmovně a v Senátu Parlamentu České republiky bylo identifikováno několik ústavně problematických tématických okruhů, které bylo v zájmu obnovení nezávislosti ČNB třeba předložit k rozhodnutí Ústavnímu soudu.
Těmito okruhy byly:
- hlavní cíl ČNB - § 2 odst. 1 věta prvá zákona sice v souladu s komunitárním právem stanovila, že hlavním cílem ČNB je cenová stabilita, nicméně tehdejší čl. 98 Ústavy říkal, že hlavním cílem ČNB je měnová stabilita.
- jmenování členů bankovní rady na návrh vlády, ačkoli podle čl. čl. 62 písm. k) Ústavy jde o výsostnou a tudíž zákonem neomezitelnou pravomoc prezidenta republiky.
- dohoda s vládou ve věci inflačního cíle a režimu kursu české měny k cizím měnám, zatímco dosavadní znění zákona takovou dohodu nevyžadovalo.
- problematika rozpočtu ČNB - rozpočet ČNB byl fakticky rozdělen na rozpočty dva, přičemž rozpočet týkající se činností vykonávaných při zabezpečování hlavního cíle ČNB měla schvalovat bankovní rada a rozpočet provozních a investičních výdajů ČNB měla schvalovat Poslanecká sněmovna na návrh ČNB.
- podřízení ČNB kontrole ze strany Nejvyššího kontrolního úřadu. Zatímco do 31. prosince 2000 ČNB kontrole NKÚ nepodléhala, měl NKÚ napříště kontrolovat hospodaření ČNB, nejednalo-li by se o činnosti vykonávané pro zabezpečování hlavního cíle ČNB. Uvedené ustanovení bylo obsahově značně vadné. Zakládalo totiž při kontrole NKÚ v ČNB spory o to, co může NKÚ v ČNB ještě kontrolovat a co už ne. Nelze totiž jasně rozlišit činnosti vykonávané při zabezpečování hlavního cíle ČNB od ostatních činností ČNB, jelikož často tvoří jeden celek. Toto ustanovení bylo v zákoně o Nejvyšším kontrolním úřadu reformulováno novelou č. 127/2002 Sb. s účinností od 1. května 2002 do věcně přijatelné podoby kontroly v oblasti výdajů na pořízení majetku a výdajů na provoz ČNB a je platné dodnes.
V den vyhlášení zákona č. 442/2000 Sb. ve Sbírce zákonů podal prezident republiky Ústavnímu soudu návrh na zrušení jeho některých ustanovení. V podaném návrhu namítl ohledně materie uvedené výše v bodu č. 1, 3 a 4 rozpor s čl. 98 Ústavy a ohledně materie uvedené v bodu č. 2 rozpor s čl. 62 písm. k) Ústavy, a tyto námitky opatřil příslušným odůvodněním, opřeným jednak o ústavně právní rozbor, ale i o důvody věcné. Návrh prezidenta republiky tedy nezahrnul materii uvedenou v bodu č. 5.
Ústavní soud dal prezidentovi republiky za pravdu a svým nálezem z 20. června 2001 č. 278/2001 Sb. napadená ustanovení zrušil ke dni vyhlášení nálezu ve Sbírce zákonů (3. srpen 2001). V obsáhlém odůvodnění nálezu, provedeném především z hledisek ústavněprávních a politologických, Ústavní soud konstatoval rozpor s Ústavou a ústavně garantovaným principem nezávislosti ČNB. Tím byla uzavřena jedna poněkud pohnutější kapitola ve dvacetileté historii České národní banky.